torstai 26. marraskuuta 2015

Ruokarempan plussat ja miinukset.

Vilkaisin kalenteria ja ruokaremontti on ollut mun elämässä jo jopa 6 kk eli puoli vuotta! Vaikka sanoohan ne et se on pysyvää vasta ku saa noudatettua järkevää ruokavalioo parisen vuotta... :)

Huomioita, joita oon tänä aikana tehnyt. Ensin ne hyvät puolet :D

- Ateriavälit on kyllä pysyvä asia. Syön 3 h välein ja se 4 h on ihan maksimi. Enää ei tulis mieleenkään olla syömättä koko päivää vaikka kiire oiskin.

- Vesi on tullut mun elämään pysyvästi. Kyllä (ainakin) 1,5 l- 2 l on pakko juoda päivittäin, muuten iskee tukkoinen olo ja päänsärky.

- Oon oppinu syömään herkkuja kohtuullisesti, hyvällä omalla tunnolla. Yleensä viikonloppuisin on herkuttelut. Tai jos viikolla on tullu herkkuhimot, niin en herkuttele viikonloppuna. Mun herkuttelut on yleensä salmiakkiaski, suklaapatukka tai vähän irtokarkkeja.

-En vois enää kuvitellakaan jääkaappia ilman maustamatonta jugua, vihanneksia, raejuustoa...

-Pakastepizzaa sun muita eineksiä ei oo näkynyt pakastimessa moneen kuukauteen eikä tee edes mieli. Kaupan eineshyllyltä en oo ostanu mitään puoleen vuoteen.

-Kaurapuuroa kuluu ihan tosi paljon. Mun kaurapuuroannos on yleensä 0,5-1 dl kaurahiutaleita, margariinisilmä, mehukeittoa ja raejuustoa. Polvileikkauksen jälkeen söin aika usein kaurapuuroannoksen päivällisenä, kun se oli niin helppo tehdä. :) Välillä puuro saattaa mennä lounaalla. Normaalisti kyllä eniten aamuisin.

-Alkoholin kulutus on vähentynyt ihan minimiin. Enää ei oo ekana ajatuksena kun lähtee johonki et känni päälle vaan ensin tulee mieleen et kuinka se tähän painonpudotukseenki vaikuttaa. Tapahtumissa on ihan kiva vedellä pari juomaa, mut ei tulis mieleenkään esim. himassa tissutella. Humaloituminen ei oo enää ykkösasia, kun lähtee ulos. Oon myös huomannut, että vaikka joisin vain muutaman lonkeron niin olo on seuraavana päivänä kuin viikon ryyppyputken jälkeen. Väsyttää ja laiskottaa. Ja ne turhat kerääntyneet nesteet, turvotukset ja suolaisen ruuanhimo ärsyttää! Sana "juhlia" ei tarkoita mulle enää "vedä kännit".

-Oon huomannut et kaikki ruoka minkä suuhunsa pistää ei enää tarvi olla suussa sulavaa, herkullista. Vaan se voi olla välillä vähän mautonta ja pahaakin. "Kehon bensaahan" se on, eikä sen tarvi aina olla niin suuri nautinto. :D

-Oon oppinut laittamaan ruokaa. Myönnän, että olin ihan surkea ruuanlaittaja ennen ruokaremonttia. Yleensä mun mies on laittanu meillä ruuat, mutta tän puolen vuoden aikana asiat on kääntyny. Tai siis molemmat laittaa ruokaa nykyisin. Ja olen kokeillut vaikka mitä uusia reseptejä ja makuja. Sekä ainesosia. Esim. Munakoiso oli ihan huippu uusi kokemus ja siitä saa myös hyviä rasvoja kropalle.

Muutakin kuin ruokaa...:

-Paino menee alemmaksi joka viikko. (Okei, jumitusviikkoja on jokaisella.)

-En kuorsaa enää. Mä kuulemma kuorsasin ennen mun ruokamuutoksia ihan hervottomasti, mutta nyt asiat on ollu toisin puolen vuoden ajan.

-Olo on virkeä kokoajan. Herään aamulla virkeänä, enkä nuku enää puoleen päivään niin kuin ennen. Asioita myöskin jaksaa tehdä paremmin ja on energiaa vaikka mihin.

-Mieliala on positiivinen eikä pienet asiat vituta enää niin paljoa. Pienistä vastoinkäymisistä ei kaadu enää seinät päälle.

-Kropan muutokset on ollut mukava huomata. Peiliinkin kehtaa taas katsoa ja hymyillä peilikuvalle. "Hei toi oon minä ja oon ylpeä itsestäni".

-Vastustuskyky on parantunut. Oon ollu viimeksi flunssassa keväällä. Ja mähän olin yleensä flunssassa koko kevään ja talven. Ja syksyn. Oli siinä muutamia viikkoja väliä aina, mutta tuli mulle ainakin kolme flunssaa vuodessa. Vähän aina kun jossain suuremmassa väkijoukossa liikkui niin kyllä pukkas flunssaa. Ja duunissa oli kans "kivoja" pöpöjä. No nyt ei oo ollu tosiaan flunssaa yli puoleen vuoteen. (Koputtaa puuta) Oonhan mä saikun aikana aika paljon viettäny aikaa himassa, että pöpövaara on varmaan pienempi täällä, mutta silti. Kyllä mä sairastin yleensä työttömänäkin himassa ollessa ihan kamalat flunssat. :D

Siinä ainakin muutamia huomioita ja niitä kerääntyi ihan mukavasti! Lisääkin varmaan olisi, mutta juuri nyt ei tule mieleen.

No kuinkas ne miinukset?

-Enää ei vaan voi olla niin huoleton ruuan kanssa. Ihan mitä tahansa ei enää voi pistää suuhun. Vaikka aiemmin taisinkin sanoa, että noudatan 80%/20% kaavaa niin en mä silti voi vetää esim. pakastepizzaa joka ilta päivälliseks. Niin kuin ennen meni aika usein. Se näkyy kropassa ja puntarissa kyllä aika nopeasti.

-Tunteiden vuoristorata. Voin sanoo et monenlaiset tunteet on koettu. Punnitsen ravintolassa otanko nyt tän hampparin ranskalaisilla tai salaatilla vai kuitenki ton pelkän tonnikalasalaatin. Mut nyt kuitenki ollaan ravintolassa eikä pitäs ruveta miettiin tämmösiä. Mä kuitenki aina mietin. :D
En kyllä vielä kertaakaan oo itkeny ruuan vuoksi. Ainakaan toivottavasti. :D Niin ja sit tietysti se et jos paino ei tipukaan halutusti vaikka ois ollu ilman herkkuja ja syöny järkevästi niin harmittaahan sekin.

-Musta tuntuu et mun elämä pyörii nykyään suurimmaks osaks ruuan/ruuanlaiton ympärillä. Mitä mä syön aamiaiseks, entäs lounas, mites se välipala, mitä on päivällisenä, entäs iltapala? Niin ja onkos se kaupallista jo tehty huomiseks? :D Teen tosiaa nykyään kauppalistan joka reissulle niin ei siellä kaupassakaan tarvi haahuilla ympäriinsä ja aikaakin säästyy.

-Kun lähden juhlimaan/bändin keikalle ja tiedän, että muut vetää humalat,  mutta itse en vaan halua enkä jaksa. Ja jännittää, että olen sen takia tunnelman latistaja. Vaikka eihän se asia niin varmasti olekaan :D

 Kevennyksenä vielä loppuun viime viikolla hankitut Danskin treenihousut.
Nää on ihan parhaat ja tosi hyvän tuntuiset! :) Vielä kun pääsis sinne salille saakka. En oo vielä polven takia uskaltautunut.

Laitetaanpa vielä toinenkin kuva niin ei jää ihan "kuivaksi" tää postaus
 Siinä ois broileria mozzarella-pestolla. Ja vieressä on munakoisot ja parsakaalit. Toi oli eka kokeilu laittaa munakoisoa uuniin ja jatkossa paistan ne kyllä edelleen vaan pannulla. :D

Kerro ihmeessä kommentilla mitä pidit postauksesta :) Myöskin postausideoita saa laittaa kommenttiin! Onko muilla ruokarempan/elämänmuutoksen tehneillä samoja ajatuksia?





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit on kivoja! Ilahduta siis päivääni. :)
Kommentit käy ensin läpi minun hyväksynnän.
Asiattomat kommentit menee suoraan roskakoppaan.