maanantai 16. marraskuuta 2015

06.07.2015 ja muutoksen alku.

Miksi ruokaremontti?

Postauksen otsikkona on tuo päivämäärä, koska silloin päätin, että nyt ryhdistäydyn ja alan katsomaan vähän tarkemmin mitä sinne suuhuni laitankaan. Päätökseen vaikutti myös se, että oli tulossa suuri polvileikkaus, jonka seurauksena kaikki liikunnat oli stopattava moneksi viikoksi. Tuona päivänä kävin puntarilla ja kuinkas ollakaan olin lihonut keväästä n. 3 kg. Eli hurjan nopeassa ajassa oli kiloja tullut kuitenkin. Osaksi varmasti kesän aiheuttamaa turvotusta ja nesteitä, mutta silti. Päätin, että nyt riitti pakastepizzoilla mässäily.
Käsitin, että jos meno jatkuu samanlaisena liikkumattomuuden myötä olen syksyllä n. 10 kg painavampi ja olo ei tule olemaan kovin hyvä. Ruokavalio oli pakko saada paremmaksi.
Paino oli siis 81.4 kg ja kapuamassa kohti isompia lukemia. Ja pituushan on semmoiset 165 cm, eli hongankolistajakaan en ole.

Kuinka pääsin alkuun muutoksessa?

Samaisena heinäkuun päivänä aloin etsiä netistä tietoa: "polvileikkaus ja painonpudotus", "liikkumattomuus ja painonpudotus". Tämä oli huippu idea, koska silmiini osui Kiloklubin sivut ja ruokapäiväkirja. Muistin, että minulla on sinne vanhat tunnukset ja kirjauduin sisään. Siitä alkoi minun elämänmuutos.

Periaatteessa nämä asiat on ollut hanskassa tuolla jossain aivojen sopukassa, mutta en osannut soveltaa niitä käytäntöön.

Kiloklubin sivujen myötä opettelin 2,5 h-3 h ateriavälin, veden juomisen tärkeyden, kasvisten tärkeyden lautasella ja pienensin annoskokoja. Annoskoot kyllä pieneni automaattisesti, kasvisten paljouden takia. Alussa annoin itseni herkutella vaikka joka päivä jonkun verran. Kieltäytymiseen/lakkoiluun en ole koskaan muutoksessani lähtenyt, koska en kuitenkaan pystyisi semmoiseen ja morkkikset olisi kamalia.

"Kultainen keskitie" on kohdallani toiminut hyvin.
Eli jos 80% syö hyvin niin 20% voi olla muuta. Eli toisinsanoen jos arkena syö järkevästi niin ei viikonlopun pieni herkuttelu siihen painonpudotukseen vaikuta. :) Omalla kohdalla siis näin. Ihmiset ja kehot on kuitenkin erilaisia, se täytyy muistaa.


Ruokaremontin vaikutus nykyään?

Hyvin on sujunut. Paino oli viime viikolla puntarilla käydessä 74,8 kg eli 75 kg:n välitavoite on saavutettu.
Vyötärö on myös pienentynyt. Ruokaremontin alkaessa vyötärö oli 92,5 ja tänään 77 cm.
Myöskin muut kohdat kehossa on pienentyneet ja vaatteet mahtuu paremmin päälle. Olen todella tyytyväinen saavutettuihin tuloksiin. Uskomatonta, että jo yli 6 kg on lähtenyt. Viikkopudotus on ollut semmoista 200-500 g:n luokkaa eli juuri sopivaa. Lihakset haluan kuitenkin säilyttää. Minulla ei siis ole ollut missään vaiheessa minkäänlaista dieettiä/erityistä ruokavaliota vaan ihan normaalia kotiruokaa olen syönyt kohtuudella. Tulokset olis ehkä voinut olla nopeempia jollain ihmekuureilla, mutta semmoseen en ole lähtenyt ikinä, enkä lähde. Tää tyyli millä nyt mennään, sopii mulle hyvin. Mistään ruuista ei varsinaisesti ole tarvinut edes luopuakaan. Tietysti semmoinen uudenlainen järjenkäyttö on tullut kuvioihin, että "hei ehkä valitsenkin salaatin ranskalaisten tilalle". :)

Minun lopullisena tavoitteena kiloissa olisi 65 kg.
Ei ole vielä lähelläkään ja en hoppuile. Hyvin tää on näin rauhallisestikin sujunut ja tiedän, että tuo tavoite on mahdollista saavuttaa. Aikaa siihen kyllä menee. 70 kgkin on jo niin lähellä. Enää 4 kg siihen. Myöskin koitan tässä samalla kasvattaa lihasta niin ei tuo paino varmaan edes tipu enää paljoa.

Liikunta?

Polven leikkauksesta on 2 kuukautta ja pikkuhiljaa olen ottanut taas käsipainot, jumppapallon ja kuntopyörän käyttöön. Ei treenit vielä isoja ole, mutta pikkuhiljaa eteenpäin. Jospa joulukuussa pääsisi jo kuntosalille tai uimahalliin.

On kuitenkin mukava tiedostaa se, että ei se liikunta painonpudotuksen kannalta ole tärkein, terveellisemmillä ruokavalinnoilla ne kilot on tippuneet. Olen kuitenkin kokoajan ollut sairauslomalla tämän mun ruokaremontin ajan.

Rakastan liikuntaa ja eri liikuntamuotoja kuitenkin, joten halut liikkumaan olisi jo kovat. Täytyy vaan ottaa rauhallisesti vielä pari kuukautta polven takia.

Saatte myös nähdä kuvia mun projektin edistymisestä, kun vain ehdin lisäämään ne tänne! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit on kivoja! Ilahduta siis päivääni. :)
Kommentit käy ensin läpi minun hyväksynnän.
Asiattomat kommentit menee suoraan roskakoppaan.